Inger/ januari 27, 2019/ Blog/ 0 comments

Sugen att prova på att delta i ett maraton eller halvmaraton? Läs mina erfarenheter så får du mer koll på vad det egentligen innebär. Några tips och trix på vad du ska undvika. Se det som motivation, det går, jag lovar!

Träna i alla typer av väder, regn och kyla särskilt. Det lärde jag mig vid ett lopp när det bara var få grader varmt och jag alltid hade tränat utomhus när det var varmt. Det blev en chock för kroppen och tog lång tid innan jag blev uppvärmd.Om du funderar på att vara lat och hoppa över en dag, gör det inte när vädret är perfekt. Det svåraste hindret för mig var det mentala. Du måste inse att du kommer springa i mer än två timmar i rad. Låt inte det avskräcka dig under tidiga träningsrundor på bara halva den tiden. Gör det roligt. Lär dig att njuta av löpningen. Min lyckliga plats är under löpning och med afrikansk modern musik i öronen, härliga toner! Min favorit är en artist från Ghana som heter BKay, han är så inspirerande och musiken grymt bra. Hoppas att jag någon gång ska kunna se Bkay uppträda live.

Musik som träningskompis

Njuta av löpningen
Njuta av löpningen

Även om öronsnäckorna är fantastiska så är riktig hörlurar bättre om du frågar mig, de stänger ute ljudet bättre och det är vad jag vill ha. När jag springer så vill jag stänga ute allt annat än den musik jag lyssnar på. Att prata eller så, det gör jag när jag kommer hem istället. Därför föredrar jag också att springa ensam och inte i grupp eller tillsammans med någon. Spendera pengarna på bra skor. Gå till en butik som ser dig gå och mäter dina fötter. Det är värt det, de vet vad de gör. När jag fick riktiga löparskor märkte jag en otrolig skillnad, mina fotsmärtor upphörde också. Använd aldrig ny utrustning på tävlingsdagen. Det inkluderar även vad du äter innan loppet. Se till att du har testat dina tävlingskläder innan och att du äter något som din mage kan klara av både dagen innan och på tävlingsdagen.

Jag korstränade inför min halvmara med att tre gånger i veckan även köra boxning och kampsport. Boxningen var cardio. Jag hoppade även några omgångar med hopprep med relativt hög intensitet (180 varv per minut i en minut) och slog sedan på den tunga påsen i 4 omgångar, 2 minuter på, 1 minut vila mellan omgångarna, följt av lite slag på hastighetspåsen. Jag gjorde även pull ups, push ups och några magövningar. Under dessa fyra veckor gjorde jag inte så mycket viktlyftning. Jag fann att tyngdlyftningen skapade mycket stress på min kropp, och ökade återhämtningstiden, så jag valde att hålla mig borta från den.

Tänk rätt

Någon har sagt ”Det finns inget som heter överträning, bara underåterhämtning”. Det ligger nog något i det, så glöm aldrig återhämtningen. Loppet går bättre om dina träningar går bra, och det är viktigt att förbereda dig för att allt ska bli bra på tävlingsdagen. För att återhämta mig bäst gjorde jag yoga på stretchdagarna i programmet. Ibland kan yoga vara intensiv så var försiktig med vad du kommer in i och se till att återhämta dig helt. Jag använde också en skumrulle som är bra för underbenen eftersom mina blev ganska stumma från löpningen, rekommenderar starkt att använda en.

Glöm inte vilan

Långdistanslöpare
Långdistanslöpare

Efter ett långt löppass i skogen kan du med gott samvete sjunka ned i soffan på kvällen, fixa lite nyttiga snacks och kolla Viaplay eller kanske roa dig med något underhållande spel på mobilen. Det är få saker som är så sköna som att veta att man jobbat på hårt och sedan få ta en lång dusch och fräsch sjunka ned i soffan och bara slappna av. Under mina vilodagar istället så tog jag gärna långa promenader, att vara helt stilla är inte min grej. Det gäller att hitta aktiviteter på vilodagarna som får dig att både vila och njuta, kroppen behöver vila för att bygga, så hoppa aldrig över vilodagarna. Däremot betyder det ju inte att du måste ligga på soffan hela dagen.

Hur som helst, om du gillar långdistanslöpning och är sugen att prova maraton eller halvmaraton, tveka inte. Det är en fantastisk känsla att utföra den prestationen och att veta att för varje steg man springer så blir man bara starkare och starkare. Den här träningen har faktiskt gjort att jag klarat av emotionella problem mycket bättre. När jag känner mig fysiskt stark så blir jag mer mentalt stark också eftersom det är så nära kopplat i löpning. Därför har du allt att vinna om du beslutar dig för att börja, kom igen!

Dela detta inlägg

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*