Inger/ december 19, 2019/ Blog/ 0 comments

Det krävs naturligtvis inte ett medlemskap på något gym, en idrottsklubb eller liknande för att få tillgång och möjlighet till ett ordentligt träningspass. Vissa föredrar skogen som idrottsarena eller kanske det lokala utegymmet. Det offentliga rummet erbjuder många möjligheter till fysisk aktivitet och träning för den som inte vill eller som inte har möjlighet att ta sig iväg alltför långt. För den påhittige kan även en helt vanlig parkbänk förvandlas till ett träningsredskap under morgonpromenaden. Men vad gör man när regnet bara öser ner, när solen går ner klockan två eller när tiden bara inte tycks räcka till för att ta sig iväg. Går det att hitta ett bra sätt att få in ett allsidigt träningspass i den stressiga vardagen utan att lämna hemmet? Svaret är föga förvånande: självklart går det!

Träning bortanför gymmet

För den som vill träna med motstånd finns det idag en uppsjö av olika träningsredskap som du kan använda i hemmet. Allt ifrån hävstänger och hantlar till yogamattor och gummiband. Oftast medföljer även förslag på olika övningar eller rentav kompletta träningspass. Att skapa ett svettigt träningspass med motståndsträning är fullt möjligt. Men det går såklart även lika bra att träna helt utan redskap. För den fantasifulla är det bara att sätta igång och skapa sitt eget personliga träningspass. Men för många av oss behöver vi lite hjälp på traven. Då kan vi vända oss till någon av alla träningsappar som finns direkt i mobilen och som erbjuder olika typer av träningspass. Om du så har fem minuter eller femtio minuter, om du är nybörjare eller rutinerad. Någon vill börja med yoga och en annan vill öka sin kondition. I hemmaträningens underbara värld finns finns det något för alla.

Kom igång med hemmaträningen

Ett bra sätt att värma upp kroppen på är att gå igenom kroppsdel för kroppsdel. Börja med att vrida huvudet fram och tillbaka och från sida till sida. Rulla axlarna framåt och bakåt, gör några simtag med armarna. Böj överkroppen från sida till sida. Rita sedan cirklar med höfterna några gånger åt vardera hållet. Dra upp knät mot magen några gånger på varje sida, stretcha lårmusklerna lätt, gör några tåhävningar och därefter är du redo för träning!

Det är en bra idé att börja med de stora muskelgrupperna och spara de mindre till slutet. Ett exempel på upplägg är att börja med knäböj och utfallssteg, några tåhävningar, armhävningar, situps och därefter avsluta med lätt stretch och lite avslappning. Nej, svårare än så är det faktiskt inte. På så lite som en halvtimma går det att få ett rejält träningspass för hela kroppen. Och glöm inte, att smyga in träning i vardagen blir det sista tipset i den här artikeln. För den tidspressade går det alltid att klämma in några knäböj och armhävningar i väntan på att pastan ska bli klar. Eller varför inte göra tåhävningar i samband med tandborstningen? Smygträning kan göra skillnad i både energi och styrka samt är en god vana. Alla har vi tillgång till träning hemma i vardagen och det är dessutom helt gratis.

Dela detta inlägg

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*