Inger/ oktober 13, 2019/ Blog/ 0 comments

Att styrketräna är något alla kan göra. Det är viktigt för människan att röra sig och ha styrkan till att göra så. Genom att styrketräna bygger man en bra grund till sitt vardagliga liv. Sen för dom som vill vara vältränade för sport eller andra syften så är styrketräning grundläggande. Man kan säga att styrketräning är något nästan alla behöver, för ett friskt och hälsosamt liv. Det finns flera olika sätt att styrketräna på. Man kan göra det i ett gym med redskap, eller endast med kroppsvikt. Man kan göra det med hjälp av naturen också. Vanligaste är att gå till ett gym, där det finns redskap för att hjälpa en. Är man väldigt duktig på styrketräning, eller tycker det är väldigt roligt, kan man satsa på styrkelyftning. Det innehåller grenar så som knäböj och marklyft. Även kan man tävla i bänkpress och andra övningar. Där blir man indelad i olika viktklasser för att tävla vilken som är starkast i varje klass.

Men när man styrketränar behöver man inte vara enformig. Man kan kombinera den med konditionskrävande övningar och då slår man två flugor i en smäll. Se till exempel på en övning som burpees. Där får man med knäböj och armhävningar samtidigt som man får ett konditionspass. Men viktigast är att veta vad just din kropp behöver. Är det styrketräning du behöver för dina muskler är för svaga för att orka med dina vardagliga sysslor eller hobbys? Fokusera då på det. Man bör alltid känna efter vad just man själv behöver och anpassa all din träning efter det.

Exempel på övningar

Knäböj: Går att göra antingen utan vikter eller med vikter. Det går ut på att böja på benen och sen trycka sig upp igen. Detta är en bra övning för att bygga upp styrka i benen. För att göra det svårare kan man använda sig av tyngder. Denna övning är en standard övning i styrketävlingar. Marklyft: En klassisk övning som tränar ben. Går ut genom att lyfta en stång med valfri vikt från backen med hjälp av benstyrka. Denna övning är med i styrkelyft tävlingar. Är en bra övning för alla människor för att bygga upp en grundstyrka i kroppen.

Exempel på övningar
Exempel på övningar

Bänkpress: En övning för överkroppen. Ligg på rygg och försök trycka stången rakt upp i luften. Anpassa vikten efter egen förmåga. En bra övning för bröst. Detta är en vanlig övning i tävlingar gällande styrkelyft samt en klassisk övning för folk som vill bygga upp styrka i överkroppen.

Frivändningar: Här lyfter du en stång som ligger på backen, upp på raka armar och ”fångar” stången i denna position. Detta är en explosiv övning som används under väldigt lång tid av styrkelyftare, atleter och amatör- gymmare. Det är en övning som är bra för alla. Bicep curls: En övning som tränar biceps. Genom att sträcka på armen och sedan böja armen fram och tillbaka med vikter i händerna så tränar man bicepsen. En väldigt bra övning för de som vill ha starka armar.

Armhävningar: Ligg på mage och håll bålen rak och stabil. Tryck dig sedan med armarna rakt nedåt mot golvet för att skjuta upp kroppen. Fötterna är kvar i backen. Gå sedan långsamt ned igen och repetera tills man är trött.

Dela detta inlägg

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*