Meny

Löpning

december 16, 2018 - Uncategorized
Löpning

Människan är byggd för att röra på sig, sedan urminnes tider har vi använt löpning för att överleva, jaga och ta oss från A till B. Men idag sitter vi allt mer stilla på grund av bilkörning, tv-tittande eller långa dagar på kontoret framför en dator. I takt med ett stillasittande samhälle ökar också riskerna för folksjukdomar och fetma. Dessa sjukdomar kostar inte bara människors liv utan också höga summor pengar för samhället. 

Goda effekter av löpning 

 Idag behöver vi inte löpning för att överleva ute i naturen, men vi behöver löpningen för att må bra. Forskning visar att löpning stärker både muskler och skelett, vilket stärker kroppen även på lång sikt. Löpning och träning stärker också immunförsvaret, dock i måttlig mängd, då det ökar effektiviteten i enzymsystemet. Man kan också minska risken för diabetes 2, eftersom regelbunden löpträning också stabiliserar insulinutsöndringen. Eftersom man också blir starkare, får mer muskler och mindre fett så ökar också den basala metabolismen, alltså människans ämnesomsättning när vi vilar. På så sätt minskar man risken för övervikt. Även lungfunktionen förbättras av löpträning samt uthållighetsförmågan, då man tränar hjärtmuskeln som blir bättre på att förse musklerna med syre. För att nämna några av alla goda effekter som löpträning ger. Men förutom dessa goda kroppsliga effekter så kan man även se att löpträning också minskar utsöndringen av kortisol och adrenalin. Dessa ämnen hjälper till att hålla stresshormonerna i schack. I binjuren så ökar kroppen själv sin produktion av antistresshormoner, alltså ett naturligt ämne för att lugna ned oss. Även ämnen som noradrenalin, serotonin och dopamin får en höjd utsöndring av löpning, vilket gör att de som löptränar inte känner av humörsvängningar lika mycket. 

Att tänka på med löpning 

löpningsutrustning

 Dock kan det vara svårt att börja. Viktigt att komma ihåg är att alla är olika och alla mår bra av olika saker. Därför är det viktigt att man ser till sig själv och sin egen förmåga. Det man kan börja med är att ta reda på vad för typ av sko man behöver ha, då man har olika löpsteg och springer olika långt. Detta kan man få hjälp med i olika sportbutiker. Utrustning anpassad för just din typ av löpträning. Att investera i ett par hörlurar som sitter bra är en god idé. Viss forskning visar att man har en förmåga att prestera bättre med rätt typ av musik. Ska man springa långt är det en god idé att investera i ett löparbälte med utrymme för flaska och någon typ av bar för snabb energi. I början kanske det är svårt att springa själv, då finns det många löparklubbar runtom i Sverige där man kan spring tillsammans med andra entusiaster. Dessutom finns det en mängd olika typer av löpning, det gäller att hitta det som fungerar bäst för en själv. 

Hälsoinvestering 

Det viktigaste med träning är att inte jämföra sig med andra. Men se det som en investering i den personliga hälsan för att förebygga sjukdomar och att känna sig starkare. Många gånger kan man ta en löptur för att komma fram till vissa lösningar när man kört fast i en uppgift på exempelvis jobbet. Dessutom är det ett enkelt och gratis sätt att ta sig ut i naturen när man suttit inne en hel dag, eller varför inte börja dagen utomhus. 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *