Meny

Konditionsträning

mars 29, 2019 - Uncategorized
Konditionsträning

Att röra på sig i någon form eller annan är ett måste för att man ska få ett bättre välmående, starkare muskler och ett bättre immunförsvar. Att sedan kombinera sin konditionsträning med en näringsrik och väl balanseras kost gör att man blir piggare, sover bättre samt får en bättre syreupptagning i kroppen.  Men det finns en mängd olika former av träning att utöva och ibland kan det vara lite svårt att hitta en träningsform som gör att man känner sig motiverad och tycker det är roligt. I denna artikel kan man läsa om lite olika former av konditionsträning samt vilka fördelar ett aktivt liv ger vår kropp och hälsa.  

Vilka fördelar ger konditionsträning?  

 
Om man utövar konditionsträning regelbundet märker man snabbt skillnad i både energinivån, sömnen och aptiten. När man tränar eller rör på sig så tillverkar även kroppen mer av ämnet dopamin. Dopamin är det ämne i kroppen som gör att man känner sig glad och tillfreds. Att träna regelbundet gör därför att man känner sig mer motiverad, glad och pigg. Detta bidrar i sin tur till att man kan vara ännu mer aktiv. Kanske promenera till jobbet istället för att ta bilen eller göra mindre småärenden under dagen.

regelbunden sport hjälper till att sova bättre

Det vanligaste orsaken till att människor känner sig orkeslösa är att de inte rör på sig tillräckligt. Detta i kombination med att man inte äter en balanserad kost kan ha förödande konsekvenser. Det är också bevisat att man sover bättre om man rör på sig ofta och utövar någon form av konditionsträning som promenader, löpning eller simning. Konditionsträning gör att kroppens syretillförsel stärks och att blodet cirkulerar bättre till samtliga delar i kroppen. Att sedan utföra någon form av högintensiv träning gör att man dessutom stärker kroppens muskler, får en högre kaloriförbränning och en bättre vilopuls för ett starkare hjärta och välmående.  

Vad är högintensiv träning?  

Det finns många roliga träningsformer som räknas som högintensiv träning. Två väldigt populära och uppskattade former är Zumba samt spinning som båda kräver en viss uthållighet och som gör att man svettas mycket. Fördelarna med att kombinera sin vanliga träning med högintensiv träning är att hjärtat får jobba, man får upp ett bra flås och svettas ut slaggprodukter från kroppen. Då popularitet för zumba och andra högintensiva pass är väldigt eftertraktat kan man idag finna någon form av grupp eller pass i varje stad i landet. Om man är medlem i något gym kan man garanterat hitta en maskin eller ett träningspass som man kan boka in sig på som gör att man får upp ett bra flås. Om man inte är medlem på något gym kan man istället besöka kulturskolor, idrottsklubbar eller medlemshus för att se vad de har på programmet. I annat fall kan man också få upp ett högt flås genom att gå långa promenader i ett högt tempo eller springa. 
 Men oavsett vad man letar efter i sin träning och hur intensivt man föredrar att träningen ska vara så ger konditionsträning helt klart kroppen en hel del fördelar. Motion är viktigt för att man ska må bra och hålla sig frisk längre.  

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *