Meny

Intervallträna med cykel del 1

mars 3, 2019 - Uncategorized
Intervallträna med cykel del 1

Vad är egentligen intervallträning? Vad är det bra för ? Och vem borde intervallträna? Största frågan är också, hur tränar man egentligen intervallträning med cykel? Kanske kan du känna dig lite klokare efter att vi benat ut begreppen och rätat ut frågetecknen.  

Vad är intervallträning 

De senaste åren har intervallträning blivit ett allt mer populärt sätt när det kommer till att träna kondition på.  Först och främst så är intervallträning ett utmärkt sätt att få bra effekt på sin kondition på en mycket kort tid, intervallträning är uppdelade korta träningspass där varannan är intensiv och varannan är lugnare. Själva passen kan man utforma på många olika sätt såsom att vara extremt ansträngande eller längre lugna pass. Några upplägg harvisat sig vara lite mera effektivare än andra såsom norska intervaller vilkenmånga cyklister använder sigav. Andra upplägg är HIIT och fartlek.  Norska intervaller är som namnet antyder en sorts intervallträning ifrån just Norge, där harman studerat och jämfört många avde olika modellerna för att hitta det allra bästa sättet med störst effekt. Vad som kom fram då var att långa intervaller med maxpuls i fyra minuter och därefter tre minuters vila under en total av 28 minuter vardet allra effektivaste.  Intervallträning är som tidigare nämntett oerhört bra sätt att förbättra sin kondition, men man har också märkt att människor som tränar intervallträning bland annat också har mindre aptit,har starkare hjärta, blodmängden ökar och blodtryck och blodfett sänks också.  

Men hur intervallträna med cykel? 

Glöm inte att förvärma

Innan du börjar intervallträna med cykel så är det viktigt att du är ordentligt uppvärmd. Ett exempel på att träna är att man kan starta med att cykla i lugnt tempo i ungefär 5 till 10 minuter, för att sedan långsamt öka farten i cirka 10 minuter längre, därefter cyklar du allt vad du kan i en minut för att sedan avsluta med ett lugnt tempo i 10 minuter extra.  Beroende på vilken cykel man använder kan du också träna på olika sätt. Många idrottare i olika sorters sporter använder just intervallträning med cykel på grund av de positiva effekterna du får ut av intervallträningen.   Att träna på en Cykelcross eller en mountainbike är båda bra exempel på hur man kan träna och ha kul samtidigt och i ett mountainbikespår är det upp och ner hela tiden, svenskt natur blir därför gärna en perfekt och en naturlig del av intervallträning. En snabb sökning på internet ger dig mängder med tips och ideer och oavsett vad ditt mål med träningen är så kan du räkna med positivt resultat av någon sort.  

Kan intervallträning för cykel vara mindre bra? 

Intervallträning för cykel är definitivt inte en dålig träningsform, men är ditt allra största intresse att utföra långlopp på cykel så bör du träna specifikt för detta då kroppen behöver träna på att sitta i samma position i flera timmar vilket är tvärtemot vad intervallträning faktiskt ger dig. Men oavsett så är intervallträning en bra bas och grund för ditt fortsatta idrottande, oavsett vad ditt slutmål är. 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *